Storing ESP

Afgelopen maandagavond 4 februari 2019 heeft onze E-mail Service Provider (ESP) een grote en hardnekkige storing gehad die in totaal meer dan 35 uur heeft geduurd.

Impact

Tijdens deze storing hadden zij problemen met het verwerken van inkomende en uitgaande e-mails. Als gevolg daarvan krijgen wij de feedback dat de mails (zoals gewoonlijk) succesvol verwerkt konden worden, maar in feite was dit niet altijd zo. Zelf geven ze aan dat ongeveer 20% van alle verzonden e-mails niet afgeleverd is bij de ontvangers.

Gevolg

E-mails die verzonden zouden zijn tussen maandagavond (4 februari 2019)  22.30 uur en woensdagochtend (6 februari 2019) 11.00 uur zijn mogelijk niet bij de ontvangers aangekomen. Dit betreft onder meer de facturen, betalingsherinneringen, afspraakbevestiging, afspraakherinnering en e-mailnotificaties. Doordat de feedback vanuit de ESP de status 'succes' bevestigde bij verzending, is het voor ons helaas niet mogelijk om te achterhalen welke berichten wel of niet zijn aangekomen.

Toekomst

Door de grote impact van deze storing hebben we doen inzien dat we tot op heden helaas te veel afhankelijk zijn van een enkele leverancier als het gaat om e-mail en sms diensten. Hoewel storingen van deze omvang zelden voorkomen, gaan we in de komende tijd onze systemen met redundantie opzetten. Daarbij kunnen we in dergelijke situaties overschakelen naar een andere provider als het nodig is.


  • Deel deze pagina